zaterdag 16 februari 2013

From Paris with love: een vermakelijke actiefilm met een vleugje humor!

John Travolta en Jonathan Rhys Meyers

Cast

John Travolta (als Charlie Wax), Jonathan Rhys Meyers (als James Reese), Kasia Smutniak (als Caroline)

Het verhaal

James Reece is assistent van de Amerikaanse ambassadeur in Parijs, maar zijn wens is om een CIA-agent te worden waar veel actie bij komt kijken. Na wat kleine klusjes krijgt hij eindelijk dé opdracht waarbij gekeken wordt of hij toegelaten wordt bij de geheime dienst. Hij moet samen met een partner een terroristische aanslag in Parijs gaan voorkomen. Zijn partner voor deze klus is Charlie Wax en dit is niet echt de persoon die hij verwacht had. Sinds het moment dat ze elkaar ontmoeten belanden ze van het ene avontuur in het andere. Gaat het ze lukken om deze klus te klaren?

John Travolta als Charlie Wax
John Travolta als Charlie Wax

Zijn de acteerprestaties goed?

De acteerprestaties in deze film zijn goed en dan vooral die van John Travolta. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Hij speelt zijn rol als brute, ervaren CIA-agent erg geloofwaardig en door de humor die hij heeft is hij een genot om naar te kijken. Af en toe is het een beetje overdreven, maar dit neem ik maar voor lief. In het begin klopt het uiterlijk niet echt bij de John Travolta die wij kennen, maar zijn ringbaard went al snel wanneer je de film aan het kijken bent. Jonathan Rhys Meyers speelt zijn rol prima, maar dan houdt het ook snel op. Eerlijk gezegd vind ik hem niet perfect voor deze rol en had ik liever iemand anders gezien. Misschien een tip voor deel 2? Het duo doet me een beetje denken aan Mel Gibson en Danny Glover van de Lethal Weapon films, maar de chemie tussen Travolta en Meyers haalt net niet dat niveau.

Jonathan Rhys Meyers als James Reese
Jonathan Rhys Meyers als James Reese

Hoe is het beeld en geluid van de film?

Tijdens de actie-scènes wordt alles vanuit heel veel verschillende hoeken gefilmd, waarbij er snel geswitcht wordt van camera-standpunt. Kleine stukjes, zoals bijvoorbeeld valpartijen, worden in slowmotion afgespeeld. Denk hierbij een beetje aan de slomo's van de film The Matrix. Ik hou wel van dit soort camerawerk. De kleuren in deze film zijn niet fel. Zoals in meedere films waar (CIA-)agenten spelen heeft deze film een donkereblauwe, grauwige sfeer. Ook zijn er animaties tussendoor te zien van navigatie- en satellietbeelden die we vooral kennen uit de film 'The Enemy of the State' met Will Smith en Gene Hackman. Deze animaties zien er erg cool en gelikt uit. Het beeldformaat van deze dvd is 16:9 en de ondertiteling is alleen in het Nederlands beschikbaar.

Kasia Smutniak als Caroline
Kasia Smutniak als Caroline

In deze film is veel muziek te horen. Ook is er veel gebruik gemaakt van geluidseffecten om de spanning nog meer te verhogen. Veel muziek wordt door een orkest gespeeld (voornamelijk op de spannende en emotionele momenten), die afgewisseld wordt met electronische geluidseffecten. Op sommige drukke actiemomenten wordt ook electronische muziek gespeeld met rockinvloeden. Tevens komt er even wat typische Franse muziek in voor om de Franse sfeer wat te accentueren. De hele film speelt zich namelijk, zoals de titel al doet vermoeden, in Parijs af. De muziek in deze film wordt verzorgd door David Buckley, die eerder de muziek componeerde voor films als 'Metal Gear Solid 4', 'Blood Creek' en 'Forbidden Kingdom'. Audio kun je instellen op Dolby Digital 5.1 DTS. Helaas staan op deze dvd verder geen extra's.

Bekijk de trailer van de film op Youtube.

Conclusie

Deze film is eigenlijk één groot avontuur van een duo dat perfect bij elkaar past. De film doet me ook wel een beetje denken aan de Lethal Weapon films met Mel Gibson en Danny Glover, goede actie met een vleugje komedie. Voor het verhaal hoef je de film niet te gaan kijken. Het is gewoon een goede, vermakelijke film. Verstand op nul en laat het avontuur maar beginnen! Wat mij betreft mogen ze net als bij de Lethal Weapons meerdere delen gaan maken van deze kwaliteit. Het camerawerk, waarbij er snel geswitcht wordt van camera-standpunt met de bijbehorende slomo's spreken mij erg aan en de muziek en geluidseffecten zijn perfect getimed. De stunts zien er goed en professioneel uit en de special effects zien er ook realistisch uit. Ook de humor die ze erin verwerkt hebben is grappig. Deze film krijgt van mij dan ook gewoon 5 sterren!

Pluspunten
+ Vermakelijke actie/comedy-film
+ Goede stunts en geloofwaardige special effects