zaterdag 16 februari 2013

Unstoppable: een simpel verhaal dat je toch weet te boeien!

Waar kan ik de film Unstoppable kopen?

De dvd of blu-ray van Unstoppable is te koop bij muziekwinkels, warenhuizen en webshops zoals Bol.com, Wehkamp.nl, Saturn.nl, Mediamarkt.nl, DVD Oulet, ECI.nl, Freerecordshop.nl, Cosmox.nl etc.

Cast

Denzel Washington (als Frank Banes), Chris Pine (als Will Colson), Rosario Dawson (als Connie Hooper), Ethan Suplee (als Dewey), Kevin Dunn (als Oscar Galvin), Kevin Corrigan (als Scott Werner), Lew Temple (als Ned Oldham), T.J. Miller (als Gilleece), Jessy Schram (als Darcy Colson), David Warshofsky (als Judd Stewart), Meagan Tandy (als Elizabeth Mathis), Ryan Ahem (als Ryan Scott).

Wie is Tony Scott? (regisseur en producent)

Tony Scott is een Britse regisseur die een aantal grote films op zijn naam heeft staan. Fims die hij gemaakt heeft zijn o.a. Deja Vu, Domino, Man on Fire, Spy Game, Enemy of the State, The Fan, Top Gun, True Romance, Beverly Hills Cop etc. Ook is hij mede verantwoordelijk voor bekende series als Numb3rs. Zijn films hebben een unieke stijl qua vormgeving en muziek, waar ik dan ook erg fan van ben. Helaas is Tony Scott in 2012 overleden.

Waar gaat het verhaal over?

Het verhaal stelt eigenlijk niks voor. Het gaat over een trein die door een menselijke fout op hol slaat en zonder remmen of machinist over het spoor raast. Aan boord van de goederentrein zijn uiterst brandbare en giftige chemicaliën opgeslagen. Het spoorwegbedrijf probeert tevergeefs de trein te stoppen. Machinist Frank Banes en conducteur Will Colson zijn met hun trein in de buurt en gaan de op hol geslagen trein achterna. Gaat het hun uiteindelijk lukken om de goederentrein te stoppen?

Hoe zijn de acteerprestaties?

Denzel Washington vind ik altijd goede acteerprestaties neerzetten en ook in deze film speelt hij weer een oude, wijze en ervaren man. Hij speelt een machinist die al tientallen jaren werkt bij hetzelfde spoorwegbedrijf. Met zijn ervaring besluit hij de losgeslagen trein achterna te gaan. Zoals altijd straalt hij rust uit en komt erg geloofwaardig over. Door zijn goede acteerprestaties is Denzel Washington altijd een genot om naar te kijken. Voor een groot deel in de film speelt hij samen met Chris Pine. Chris speelt een conducteur waarvan de eerste werkdag pas begonnen is. Voor mij is het nog niet echt een bekende acteur, maar hij vertolkt zijn rol goed. De ervaring die hij mist, als rookie zijnde, komt geloofwaardig over. De chemie tussen Denzel en Chris is zeker aanwezig en ik hoop dan ook dat ze nog vaker samen in een film zullen spelen in de toekomst. Rosario Dawson speelt de vrouw die verantwoordelijk is voor de op hol geslagen trein. Haar taak is het om de trein tot stilstand te brengen. Ze krijgt van verschillende kanten tips en opdrachten en weet eigenlijk niet welk advies ze moet volgen. Ik vind dat ze deze rol goed vertolkt.

Hoe is het beeld van deze film?

De manier van filmen, kleurbewerkingen en special effects zijn weer typisch Tony Scott. Ik ben er helemaal fan van. De Tony Scott-stijl van bijvoorbeeld de films 'Enemy of the State', 'Deja Vu' en 'Man on Fire' zie je ook weer in deze film terug. Veel camerawerk uit helikopters die langs de treinen vliegen en wild en ruw filmwerk tijdens de achtervolging van de treinen is weer erg belangrijk in deze film. Een industrieel decor wordt voornamelijk gebruikt in deze film. Vrolijke kleuren zijn dus ook niet terug te zien. Ik ben fan van het camerawerk in deze film. Veel snelle beelden, bewegingen en schakelingen volgen elkaar op, waardoor je eigenlijk constant in spanning zit. Je kunt de ondertiteling op deze dvd instellen op Nederlands, Frans en Engels.

Hoe is het geluid van de film?

De muziek voor deze film is geschreven en geproduceerd door Harry Gregson-Williams. Hij schreef de muziek ook al voor de film 'The Enemy of the State' van Tony Scott. De muziek in 'Unstoppable' is eigenlijk ongeveer dezelfde stijl als in 'The Enemy of the State'. Er wordt veel muziek gebruikt in de film. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van een mix van moderne muziek en geluiden en stukken gespeeld door een orkest. Ik hou daar wel van. Bij modern heb ik het over rockmuziek, syntheseizers, distorted gitaren, electronische drums etc. De orkeststukken worden voornamelijk gespeeld door strijkers als violen, maar ook piano en blazers. De talen die je kunt instellen op de dvd zijn Engels en Frans. Het geluid is in Dolby Digital 5.1.

Conclusie

Eigenlijk stelt het verhaal niet veel voor. Voordat ik de film zag dacht ik, wat een bekend verhaal. Alleen was die film met een bus, namelijk 'Speed'. Komt op hetzelfde neer, toch? Maar toch wist deze film me te boeien. Vooral ook omdat het geregisseerd en geproduceerd is door Tony Scott. Die weet het toch op zijn geheel eigen manier neer te zetten. Zonder een echt verhaal, al teveel special effects en andere poespas, wist deze film me toch tot het eind te boeien. De stijl is een beetje zoals 'Enemy of the State' en 'Deja Vu'. Vind je dit goede films? Dan is 'Unstoppable' ook echt een aanrader!

Pluspunten
+ Mooi camerawerk
+ Goede muziek