maandag 28 januari 2013

Zeven dodelijke zonden staan centraal in de bloedstollende thriller Seven

Het gebeurt mij niet vaak, maar soms zie je een film die je zo in zijn greep weet te houden dat je het graag nog eens kijkt. Dat heb ik met de thriller Seven. Een bloedstollende thriller met een goed verhaal, goede acteerprestaties en vele schrikmomenten. Om die reden heb ik ook de Seven DVD box gekocht. In dit artikel mijn ervaring met deze film.

Seven

Algemene informatie

Titel: Seven/Se7en
Regisseur: David Fincher
Script: Andrew Kevin Walker
Muziek: Howard Shore
Genre: Thriller
Taal: Engels / Frans
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels
Speelduur: Ongeveer 120 minuten
Kijkwijzer: 16+
Verkrijgbaarheid: webshops, cd-winkels en winkels als bijvoorbeeld Mediamarkt

De cast

Morgan Freeman als rechercheur William Somerset
Brad Pitt als rechercheur David Mills
Gwyneth Paltrow als Tracy Mills (vrouw van David Mills)

Het verhaal

Rechercheur Somerset heeft er al een lange tijd opzitten bij de afdeling Moordzaken bij de politie en hoeft nog maar één week tot zijn pensioen. Aan het begin van die week krijgt hij de enthousiaste David Mills onder zijn hoede. Mills heeft om een overplaatsing gevraagd aangezien er volgens hem te weinig te doen was in zijn oude dorpje. Hij wilde dus graag werken in de grote stad. Samen met zijn vrouw Tracy is hij daarom verhuisd naar deze altijd regenachtige stad.
Al vanaf het begin botert het niet echt tussen Somerset en Mills. Somerset is de ietwat verbitterde, oudere, rustige, wijze man en Mills is naar zijn zin duidelijk te enthousiast. Tracy, de vrouw van Mills, organiseert daarom een etentje om de heren een kans te geven elkaar wat beter te leren kennen. Dit in de hoop dat ze dan wat beter met elkaar op kunnen schieten.

De detectives worden geconfronteerd met een moord op een dikke man. De man blijkt na onderzoek te zijn gedwongen zoveel te eten dat uiteindelijk zijn maag is gescheurd. Een gruwelijke dood dus. Er is vervolgens een moord op een belangrijke advocaat gepleegd. Hier ontdekt Somerset dat ze waarschijnlijk te maken hebben met een seriemoordenaar. De advocaat werd namelijk gedwongen een pond vlees van zijn lijf te snijden en naast zijn lichaam stond Greed (Hebzucht) in bloed geschreven. Mede hierdoor besloot Somerset om de moordlocatie van de dikke man nog eens te onderzoeken. Achter de koelkast in het huis van de man ziet hij Gluttony (vraatzucht) staan, in vet geschreven. Somerset beseft dat de moordenaar doelt op de zeven hoofdzonden. Hij verwacht dus nog meer slachtoffers en die komen er ook.
Aangezien dit zijn laatste week is wil Somerset eigenlijk van de zaak afgehaald worden maar dat is niet mogelijk. Hij moet de zaak wel doen. Mills wil in al zijn enthousiasme de zaak natuurlijk graag zelf doen, maar hier stemt Somerset niet in toe. Ze moeten dit dus samen oplossen. Iedere gruwelijke moord die volgt heeft betrekking op een van de zeven hoofdzonden.

Op een gegeven moment zitten Somerset en Mills de moordenaar echt op de hielen en zijn telkens net te laat. Zij vinden uiteindelijk het appartement van de moordenaar. Het appartement ligt vol met notitieboekjes. Al deze boekjes zijn volgeschreven met de vreemde gedachtes waar deze berekende moordenaar mee worstelt. Langzaam maar zeker komen Somerset en Mills dichterbij de moordenaar. Maar hij zal zich niet zo makkelijk overgeven zoals later in de film blijkt.

De zeven hoofdzonden

De zeven hoofdzonden spelen een grote rol in deze film. Voornamelijk in de Katholieke Kerk wordt de term hoofdzonde gebruikt. Dit zijn zeven zonden die ten grondslag liggen van vele andere zonden. In de 4e eeuw waren deze zonden al door geestelijken beschreven. Echter in de 6e eeuw werd hier pas een lijst van opgesteld door Paus Gregorius I. In de Bijbel zijn verschillende opsommingen te vinden van diverse zonden maar die komen niet overeen met de lijst van de zeven hoofdzonden.

De zeven hoofdzonden zijn als volgt:
Vraatzucht
Hebzucht
Traagheid
Lust
Hoogmoed
Woede
Gramschap (Nijd, jaloezie, afgunst.)

De acteerprestaties

Alle acteurs spelen hun rollen overtuigend. Voor mij blonk Morgan Freeman uit. Dit is naar mijn mening een zeer goede acteur en de rol van de rustige, wijze Somerset is hem op het lijf geschreven. Brad Pitt speelt zijn rol van jonge hond bij Moordzaken ook goed. Prima en overtuigend acteerwerk dus. Gwyneth Paltrow heeft niet echt een grote maar wel een belangrijke rol in het verhaal.
Beeld en geluid
De beeldkwaliteit is goed. Het is een duistere film waardoor je ook echt de duistere aard van de moordenaar en de moorden goed ervaart. Het is echter niet zo donker dat je de film niet goed kan volgen. In de hele film komt een eng muziekje voor welke is gecomponeerd door Howard Shore. Dit is niet constant aanwezig natuurlijk maar op de spannende momenten komt het telkens terug. Howard Shore heeft vele prijzen gewonnen, ook voor zijn filmmuziek. Hij heeft ook de muziek van Lord of the Rings verzorgd. Verder is iedereen natuurlijk prima te verstaan.

DVD extra's

De DVD-set die ik in bezit heb bestaat uit 2 DVD’s. Op de ene staat de film en op de andere de extra’s. Ik vind zelf de film belangrijker dan de extra’s maar voor de liefhebbers hier een opsomming van de extra’s:
Beginsequence met aankondigingen: Hier kan je de video-storyboards bekijken van ruwe en definitieve versies van het filmfragment met de begintitels. Met audiocommentaar van de designer en geluidstechnici.
Geschrapte scènes en uitgebreide opnames: Hier kan je de zeven scènes zien die de film niet haalden. Met commentaar van de regiseur David Fincher.
Alternatieve slotscènes: Hier kan je de storyboard zien van een niet gefilmd slot van de film. Met commentaar van de regiseur David Fincher.
Productieontwerp en foto’s met commentaren: Dit zijn foto’s van het appartement van John Doe en de moorden. Met commentaar van de fotografen.
De notitieboekjes: Hier kan je gedetailleerde videobeelden zien van de notitieboekjes van John Doe.
Promotiematerialen: Hier kan je de originele bioscooptrailer zien.
Filmografieën: Hier kan je de filmcredits bekijken van geselecteerde acteurs en leden van de filmcrew.
Mastering voor de thuisbioscoop: Hier krijg je een blik achter de schermen bij de voorbereidingen voor de Seven master voor de thuisbioscoop met alternatieve gezichtshoeken en audiotracks.

Conclusie

Ik vind dit echt een van de betere thrillers. Het verhaal is erg goed. Je zit echt helemaal in de film. De moorden zijn soms echt luguber en bij sommige vraag je je af hoe het is gesteld met de mentale staat van degene die het script geschreven heeft. Doordat veel dingen erg donker zijn gelaten in de film krijg je er op sommige momenten ook echt de rillingen van. Morgan Freeman vind ik echt een geweldige acteur en hij zet de rol van Somerset ook vreselijk goed neer. Het einde van de film viel voor mij wel wat tegen. Wat dat betreft vond ik de slotscène ook niet echt in één lijn staan met de rest van de film. Misschien hadden ze dit iets spannender kunnen maken. Maar alsnog blijft het een film die ik graag nog eens kijk. Een echte aanrader voor mensen die van een goede thriller houden.